Alla inlägg under februari 2014

Av Isabella - 3 februari 2014 11:33

Jag har tänkt på det här länge nu. När man har FB så får man se och läsa en hel del, och något som jag har märkt är alla bilder med meningar som ska "stärka" människor, men som istället för att hjälpa till gör lata människor latare, överviktiga ännu mer överviktiga, arbetslösa mindre kreativa och så vidare. Vad menar jag nu då?
Jo, hela tiden är där budskap i stil med "mitt fett är all kärlek som flödar" (eller något haha), "pengar behövs inte... det viktigaste är..." och så vidare. Nu är det väl inte skrivit exakt såhär men budskapet är detsamma!
Nu till det viktiga: Pengar behövs visste, för hur gärna vi än vill tro annat så handlar ALLT om pengar and thats life. Nej du kan inte köpa kärlek men för att ha ett bra liv behövs pengar idag. Bostäder kostar mer, allt du handlar så som mat med mera är dyrare, kläder behöver du och din familj på kroppen med mera, och det betyder inte att jag sitter här nu och säger att alla ska skita pengar, utan att inte gömma det faktum att pengar är nödvändigt. Jag har befunnit mig på BÅDA sidor: Inga pengar och olycklig, pengar och lycklig. INTE för att jag skulle kunna köpa den där märkes tröjan eller dom där skorna för 1000 kr, utan för möjligheten att inte behöva vara orolig. Att varje månad klara av räkningarna utan magont. För jag har stått utan ekonomi och haft panik ångest för att jag inte visste när pengarna skulle komma igång. Att inte behöva oroa sig är det bästa som finns, och den största anledningen till att folk mår psykiskt dåligt idag beror på att dom har ekonomiska problem. Samtidigt lägger folk upp sådana grejor som att pengar inte är allt, och då börjar dessa folk verkligen att tro på det, drar ner sig ännu mer och tillslut lever dom knappt, puttar bort deras egentliga mående och dom drar sig aldrig ur situationen.
Sen har vi gruppen överviktiga som aldrig kommer förändras. För att alla tjatar om att man ska acceptera mig för den jag är, jag är fin som jag är oavsett storlek med mera. Jaja alla har vi en skönhet någonstans, men det är ingen skönhet att misshandla sin kropp. Det är inte okej rent hälsomässigt heller... Observera att alla olika situationer jag drar upp har jag själv kunnat/kan jag sätta mig in i. För jag har varit likadan! Jag är överviktig, jag har levt utan pengar, i en fattig miljö, på bokstavligen pasta och vatten, men jag har också tagit mig därifrån och byggt upp något bra, så nu vet jag hur det är att stå på andra sidan. Jag tycker att genom att vi förskönar situationer så hjälper vi ingen. Genom att ha varit i alla situationer vet jag att man behöver ingen som säger att det är såhär det ska vara, utan någon som driver en till att göra en förändring. Jag har en regel i livet "Jag nöjer inte mig med det lilla när jag kan få mer".

Jag hatade när alla sa "Neeej du är inte tjock!"...Ursäkta mig men mitt bmi är långt över 35 och du säger så? Du, jag och alla vet att jag ÄR överviktig men det är lättare att trösta mig med dom orden för man vill inte göra mig ont... egentligen är det ont det just gör. För jag visste att jag behövde gå ner i vikt men alla ville stryka över det. Så fint gjort, eller inte. Det är inte okej, hade jag inte själv öppnat ögonen och haft sambon som sa "Om du vill gå ner i vikt så stöttar jag dig", så hade jag varit ännu sämre än idag och vad hade det gjort min hälsa egentligen?
Är det verkligen att hjälpa människor?

Våra fina ljus.

Av Isabella - 3 februari 2014 00:45

När man inte kan sova (sovit för mycket tro?) så har man massor av tid över att fundera på vad man egentligen behöver. Ja och något jag behöver är en smink väska och lite nytt smått och gott att lägga i. Jag har men en del behöver förnyas.
H&M är sådär billigt och bra. Jag känner ingen lust att lägga större summor pengar på detta, så så får det bli. Antingen klickar jag hem detta eller så köper jag det i affären med mitt presentkort, men det får jag tänka på för det finns en hel del till bebisen som ska köpas med det också. Man får ju dela upp det smart. ;)

Av Isabella - 2 februari 2014 22:58

Magen vecka 22 (21+2). Sen är det lille Hugo ni ser därnere, hihi. Sötnosen som alltid vill vara nära! Kärlek!

Av Isabella - 2 februari 2014 22:13

Första måltiden med Paleo är intagen, hehe. Det var gott! Morot/timjan mos med kalkonkorv och gurka. Ser fram emot morgondagens frukost men fortfarande lite beslutsångest vilket jag ska göra. Vi får se imorgon!
Det ska bli väldigt intressant att se hur kroppen reagerar på detta. Vilka hälsoförändringar jag kommer att göra, och jag kommer att dokumentera allt. Bebis därinne kommer hurra! Haha. ;)

Av Isabella - 2 februari 2014 16:43

Enda dagen kränger man skräpmat, snabba kolhydrater med mera, och nästa dag ligger man på sjukhuset. Vi vet nu varför jag blev sjuk, men det som ingen säger högt är att det är mitt fel att jag blir sjuk. Det är inte mitt fel att jag har Endometrios och PCO, för det är sjukdomar man inte kan styra över! Men det är mitt fel att jag får olika krämpor, att jag är trött hela tiden, har allmän sjukdomskänsla och så vidare. För det är jag som stoppar i mig maten jag äter, och det är jag som väljer vad jag vill köpa. Om jag skulle bli sjuk så att det påverkar mitt barn under graviditeten, så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Aldrig! Det hjälper inte att bara sitta och deppa ihop, och tycka synd om sig själv. Gör något istället... Till exempel ändra din kost.

Jag har tidigare snackat om ekologiska produkter och jag är verkligen för det. Ikväll påbörjas en kost jag läst på som gudvetvad nu, och som jag satt mig in i ordentligt. Paleo kosten! Det är alltså ingen diet för att banta eller så, utan en livsstil. Kortfattat är det "Stenåldersmat" men jag ska klistra in lite mer specifik information om Paleo alldeles strax.

Det fruktansvärda är att min barnmorska skickar mig till en dietist, som sedan förespråkar snabba kolhydrater, som en fördel i min graviditet? När jag dessutom bär på övervikt sedan innan och knappast behöver socker. När barnmorskan säger "gå inte upp mer än 10 kilo". Det finns så himla mycket man ska och inte ska äta som gravid, och nu vet jag vad det handlar om. Det ingen nämner är alla extra tillsatser, gifter med mera som finns i maten. Vi får bara höra "Ät grönsaker, frukt och kött när du är gravid". Men bara för att det är en köttbit, grönsak eller en frukt så är den inte bra, det handlar inte bara om vad som är nyttigt för vikten utan vad exakt finns det i maten vi stoppar i oss? Jag vill ha det så naturligt som möjligt, utan extra tillsatser. Jag vill hellre betala några kronor mer för varje produkt jag köper än att äta ohälsosamt.

Jag vill gå ner några kilo/stanna i vikten under graviditeten, men det är inte mitt huvudmål. Huvudmålet är att må bra och äta hälsosamt. Äta mig frisk. Jag vill aldrig mer ligga inne på sjukhuset som 21 ÅR GAMMAL och ha en misstänkt blodpropp, nästa gång har jag kanske inte samma tur. Såhär ska det inte vara när man är så ung.

Jag vill heller inte stoppa i mitt barn gifter och skit. Jag vill ge den allra bästa starten i livet, och vilket perfekt läge att börja nu när jag är gravid!


Så vad är Paleo?

"Paleo betyder "Ursprungsmat", allt det som människan åt innan jordbrukt gjorde sitt intåg. Det är kosten som har skapat våra kroppar, alltså helt enkelt det vi är byggda av.

Det är inte konstigt att vi mår bäst av att äta den kost vi är konstruerade för och av! Paleo kosten är inflamationshämande och programmerar om kroppen till sitt ursprung, man blir stark, frisk och hälsosam."

Källa: http://undervarttak.blogspot.se/


Där finns jätte mycket informaton på nätet, jag googlade bland annat på "Vad är Paleo?". Jag ska ändra vikten, men jag ska också börja må bra och välja något jag kan ha långsiktigt. Något som även mitt barn och min sambo kan äta, och som jag har gott samvete över att jag stoppar i mig när jag ammar. Jag kommer köra lite inslag av LCHF också dock inte den fettmängd som många har, för jag tror inte på att det gynnar mig eller bebisen. Men huvud livsstilen kommer att vara Paleo. Vi får se hur det går! Men jag tvivlar på att det inte skulle gå. Såhär åt man förr, och jag tänker inte följa modet. Nu kör vi all in, ingen liberal lchf, där man äter lite pasta då och då, inget mer sånt.


En handelslista är gjord och det ska bli jätte spännande! Första rätten görs redan ikväll.   

 

Den moderna paleo-dieten är ett sätt att med modern kost efterlikna den mat människan ätit under miljontals år. Det vi utesluter ur dieten är de moderna inslag i kosten som tillkommit nyligen då människan blev jordbrukare och med den industriella revolutionen: processad mat, spannmål, mejeriprodukter, socker och vegetabiliska oljor. I stället fokuserar paleo-dieten på rotfrukter, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, frukt, nötter och frön. - See more at: http://karlhulten.se/vad-ar-paleo/#sthash.KnwDPtzm.dpuf
Den moderna paleo-dieten är ett sätt att med modern kost efterlikna den mat människan ätit under miljontals år. Det vi utesluter ur dieten är de moderna inslag i kosten som tillkommit nyligen då människan blev jordbrukare och med den industriella revolutionen: processad mat, spannmål, mejeriprodukter, socker och vegetabiliska oljor. I stället fokuserar paleo-dieten på rotfrukter, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, frukt, nötter och frön. - See more at: http://karlhulten.se/vad-ar-paleo/#sthash.KnwDPtzm.dpuf
Den moderna paleo-dieten är ett sätt att med modern kost efterlikna den mat människan ätit under miljontals år. Det vi utesluter ur dieten är de moderna inslag i kosten som tillkommit nyligen då människan blev jordbrukare och med den industriella revolutionen: processad mat, spannmål, mejeriprodukter, socker och vegetabiliska oljor. I stället fokuserar paleo-dieten på rotfrukter, kött, fisk, skaldjur, grönsaker, frukt, nötter och frön. - See more at: http://karlhulten.se/vad-ar-paleo/#sthash.KnwDPtzm.dpuf
Av Isabella - 2 februari 2014 11:21

Glöm inte att ni kan följa mig på Instagram också. :)

isabellasvarld

Som sagt följer jag också gärna andra som är gravida/har barn. Alltid kul! :)

Av Isabella - 2 februari 2014 11:03

Mammas ängel. Det finns inget jag längtar så mycket till som att få träffa dig! Varje gång vi ser dig på ultraljud så grips jag av en så otrolig lycka men också overklighet känsla... "Är du verkligen vår bebis?!". När jag ser bilder på andras barn så blir jag alldeles pirrig i magen för att jag tänker på att vi snart också får träffa vår bebis. I alla fall om 4 månader! :)
Mindre än ett halvår, jisses. Om fyra ynka månader är du i vår famn och vi ska älska dig högt för evigt och aldrig släppa taget om dig. Om några veckor får vi se dig igen och denna gången ännu bättre, det ska bli en mäktig känsla! Min mage har börjat ta mer form och jag kan känna hur den "stramar" då den verkligen blivit stor. Där inuti mig ligger du, och växer så det knakar och gör dig redo att möta världen. Älskade sötnos, mamma och pappa väntar med spänning!

Ultraljuds bilden är från vecka 13, alltså ingen ny. ;)

Av Isabella - 1 februari 2014 22:11

Vad tycker ni om mitt nya mobil skal? Älskar det. Letat i evigheter efter denna.

Följ mig på Instagram

Instagram

Presentation


Isabella, 22 år och mamma till prinsen William född Juni-14. Lyckligt sambo och förlovad med mannen i mitt liv Markus, som jag träffade för fem år sen. Tillsammans har vi också hunden Hugo och bor i en marklägenhet på 104 kvm. Välkomna till oss!

♥ Vår Bebis ♥

Rutin Ultraljudet 2014-01-13

 

Mitt Arkiv

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

RSS

Blimamma


Ovido - Quiz & Flashcards