Alla inlägg under januari 2014

Av Isabella - 31 januari 2014 21:22

Jag har varit inlagd på sjukhuset sen igår... nu vet vi att det beror på virus infektion och hög blodvolym som gav symtomer som oroade oss allihopa. Gravida kvinnor får ökad blodvolym dessa veckor men jag kände väldigt mycket av det. Det allra första dom gjorde var ultraljud på bebisen som mådde toppen!


Sen fick jag göra en speciell röntgen på lungorna som man gör på gravida och barn. Man gjorde alltså inte det med hög radioaktivitet som skulle kunna påverka barnet negativt. Det var mycket lite jag fick i mig. Jag fick också blodförtunnande i förebyggande syfte också något som inte gjorde något. En spruta en gång i låret.
Röntgen gick till såhär: Jag fick ligga med en mask i munnen, sedan täppte dom till näsan med en klämma, då jag bara fick andas genom munnen! Tänk er att klämma för näsan och enbart andas genom ett sugrör.... Sedan ska detta medel fördelas i lungorna och en röntgen görs. Del två är att dom injicerar samma medel fast direkt i blodet så det fördelas där också, och så tar man nya bilder!
Allt tog nästan en timme, lite mindre. Dom sa att det skulle ta en timme för svaren men det gick fortare, och vi fick veta att lungorna hade INGET fel och absolut inga blodproppar! Jag fick åka hem sen eftermiddag idag. Jag dansade i sängen och sjöng att jag skulle hem, haha. Hemskt med sjukhus!
Sambon har "vakat över mig". Han var med från allra första början och har sovit på en stol för att han vet hur rädd jag är för att vara inlagd på sjukhus. Han har hållit mig i handen genom undersökningar och åh vad jag älskar honom! Sånt här borde vara självklart men alla män är inte sådana här mot sina kvinnor har jag märkt. Men Markus är ALLTID delaktig och jag älskar honom för det. :)

Så... Virus infektion med förkylning och ökad blodvolym var problemet. Haha känns lite mesigt men samtidigt SÅ skönt!! Vi är hemma och har vår älskade Hugo här! Vi alla är lyckliga och hela igen. :)

Vad som hänt..

Av Isabella - 29 januari 2014 16:43

Jag bjuder på ett fint bildcollage på vår söte lille Hugo som lekte i snön idag! Helt underbar är han.

Av Isabella - 29 januari 2014 14:47

Jag har gått hela dagen och trott att det är torsdag. Fattar ni besvikelsen när jag insåg att så inte var fallet, haha. Ikväll åker vi i alla fall hem till Helsingborg och stannar där ett tag nu. Om ni undrar vad vi håller på med så är vi då och då hos mamma eftersom att vi håller på att sälja lägenheten. Det är kliniskt rent hemma och vi känner att vi vill fortsätta ha det så så mycket det går. Men nu är det dags att passa på att bo där innan den blir såld och även få lite privatliv, som man av självklara orsaker inte får hemma hos sina föräldrar.

Igår var jag hos barnmorskan med sambon. Vi fick då lyssna på hjärtat på vår lille skrutt, men också ta lite prover och sådär. Jag har fortfarande förhöjda infektions värden men har idag lugnat mig en aning och är inte lika orolig längre. Men på fredag ska jag ändå till vårdcentralen för att få ta fler prover så man kan få en eventuell behandling om det är riktigt nödvändigt.
Hjärtat på skrutten slog på jätte bra i alla fall och i vecka 24+0 ska jag träffa en läkare på mottagningen. Jag tillhör riskgruppen och dom vill ha koll samt prata om förlossningen. Dessa veckor ska jag läsa på riktigt ordentligt om förlossningar innan jag tar ställning till någonting med läkaren. Vid detta besöket ska han i alla fall lyssna på bebisens hjärta igen. Wie!
Det är egentligen inte alls långt dit nu. Jag går in i vecka 22 (21+0) på fredag. :D

Dom här undeebara skorna är till vår skrutt! Vi beställde dom förra veckan och igår fick jag dom i min hand. Så sööööt bebisen kommer bli i dom! Och ja mamman är leopard tokig. ;)

Av Isabella - 28 januari 2014 20:00

Jag har tänkt på det här med maten. Min sambo är väldigt noga med att vi ska äta svenskt kött och inte utländskt, inget illa mot dom men det är bara så och jag håller med. När vi varit hos mamma nu så ville hon ha kött från Irland/Danmark, men det blev inte så eftersom att det inte fanns kvar. Sambon var ändå väldigt emot detta och ville verkligen inte äta köttet och framförallt inte ge mig det. Som är gravid. Tack gode gud för att jag har en sådan kille och att det inte fanns mer av köttet! Det visade sig att det dragits tillbaka för att det innehöll salmonella. Tänk om jag ätit det! Fy vad vidrigt. (Det här är inget illa mot mamma min).
Jag äter inte oekologiska bananer eller vindruvor och nu vill jag köra all in med ekologisk mat. Jag vill inte varken som gravid eller senare stoppa i mig eller min familj en massa gifter. Det är konstigt egentligen hur man hellre vill ha billig mat än mat utan gifter. Jag har full respekt för att alla inte har en bra ekonomi men bara genom att tänka en gång extra och kanske välja svenskt kött eller vindruvor/bananer som är ekologiska så har man kommit långt. Att vara medveten om vad man äter. Det är inte konstigt att vi människor blir så sjuka idag! Vi får i oss gifter genom det självklara i livet... Mat! Vi tar kol på oss själva, VI förpestar vår mat för "bättre" hållbarhet och gud vet allt. Det går före bättre hälsa. Är vi människor inte ganska dumma? Snacka om att skjuta sig själv i foten.
Jag vill hemskt gärna leva ett bra och hälsosamt liv. Jag vill ge mitt barn en fräsch och fin start i livet med fräsch och hälsosam mat och mycket annat. Jag tänker betala dom där extra kronorna för att få bra mat. "Det är inte ekologiskt som är dyrt, det är det andra som är för billigt".

Det är sagt att här i Sverige är där inga regler på att färga håret under graviditeten inte är bra. I Danmark är det dock sagt. Varför ligger Sverige så långt efter? Vet ni hur lång tid det tog innan folsyra blev en rekommendation för den gravida kvinnan? Varför tror folk det är okej att färga håret? Givetvis för att det är dessutom lättare att intala sig det så man kan göra det med gott samvete... I själva verket tycker jag att allmänt folkvett är att man inte ska behöva ha en massa bevis och studier för att förstå det. Ni har väl luktat på hårfärg? Har ni fått det i ögonen? Varför tror ni att man behöver handskar? Varför lukten är stark? Varför man kan få allergisk reaktion? Varför håret blir slitet och man kan tappa det om man färgar för mycket? Givetvis för att det är ett rent gift för håret bara för att se bra ut! Jag färgade alltid håret innan men aldrig, trots hemska utväxter och kopparfärg i håret efter min röda period, att jag färgar det som gravid. När jag har fött kommer jag att välja en naturlig hårfärgning för att återställa min hårfärg men jag kommer aldrig mer att förgifta mitt hår sådär med starka medel.

I Danmark ska man heller inte dricka kaffe som gravid. Det är på grund av koffeinet. Men här i Sverige är det inga problem.... Jag blev rekommenderad 2-3 koppar om dagen av min Bm, vilket är helt absurt! Nej jag tänker inte ens dricka en halv kopp. Jag har som regel, en enkel regel, att inte stoppa i mig saker som jag aldrig skulle ge min bebis! Ger du ditt barn energidryck och kaffe? Alkohol? Färgar du barnets hår? Och så vidare... Nej (förhoppningsvis!) och då tycker jag att det säger sig själv att man inte gör det som gravid heller. Men folk säger "men jag rökte i graviditeten, färgade håret, drack kaffe och barnet mår bra"... Det handlar om en statistik. Några ungar klarar sig men där finns den delen som påverkas. Bara för att du inte hade problem betyder det inte att jag inte får det. Bara för att du ramlade på magen och bebis klarade sig betyder det inte att jag går samma öde tillmötes. Förstår ni vad jag menar? Allt är individuellt och det mesta handlar om tur.

Jag kommer aldrig mer förgifta min kropp. Alla får göra vad dom vill men det här är värt att tänka på.

Ni behöver inte hålla med. Detta är mina tankar. Jag kommer aldrig att ändra mina åsikter heller, och det är helt okej att tycka annorlunda. Vi måste låta varandra göra det. Så jag hoppas jag inte trampat någon på tårna! I min värld tar man sånt här på allvar men kanske inte i din värld och jag kommer inte att döma det. Jag väljer dock annorlunda.

Av Isabella - 27 januari 2014 22:03

Hoppa in i min andra blogg och kolla vad jag pysslat med och sytt till bebisen ikväll! :)
http://mamasangel.blogg.se/

Hugo ute i snön idag. ;)

Av Isabella - 27 januari 2014 10:23

God morgon! För mig i alla fall... Vaknade strax innan klockan tio och är aptrött.
Idag är det måndag och det innebär att en ny nyttig vecka börjar. Från och med idag ska jag vara ännu mer strikt och se hur det går. Jag ska ju inte rasa men just nu händer ingenting alls heller. Jag har tillåtelse att gå ner i vikt av min dietist. Det enda kolhydrat jag ska få i mig är potatis och filmjölk, men annars ska det vara hårt. Så nu ska jag äta filmjölk till frukost och vara allmänt irriterad.... Ingen bra dag för humöret. Vill bara skrika rätt ut. Försöker glädjas åt morgondagen men just nu spelar det ingen roll vad som händer imorgon för IDAG bubblar ilskan.

Igår fick vår lille Hugo detta diplom!

Av Isabella - 25 januari 2014 21:57

Im just sayin... what a day! Denna tösen är helt slut! Vaknade i tid imorse, åt en riktig jammi frukost... sambon åkte och köpte frukostbullar. Sen så duschade vi och stack iväg till Helsingborg. Vi är ju hos mamma för tillfället då vi har mycket med lägenheten just nu... Anyway. Vi åkte och fixade alla mina sygrejor, vilket blev mer än väntat, och är inte klar haha. Ska beställa trikå tyger också. Jätte nöjd är jag men det var ingen billig historia. :P
Sen åt vi lunch på Ikea och handlade lite till där. Tyg bland annat. Handlat annat, varit på hemmakväll och hämtat pizza därefter med sambon.

Hemmakväll hade 50% rabatt på ALLA filmer och boxar utan undantag. Jag såg den fullständiga boxen med sex and the city och där var bara EN kvar! Haffa den direkt och det slutade med att jag fick den av sambon. :) Så snällt! Jag är ju helt galen i denna serien. Varje kväll nu ska vi kolla på två avsnitt. :D Så istället för 600 kr kom jag ut med komplett box för 300 kr! Vilket fynd. ;)

Glöm inte att kolla in min pysselblogg. Framförallt nu när syeriet drar igång.
http://mamasangel.blogg.se/

Av Isabella - 24 januari 2014 19:00

Hello! Idag har det varit segt med uppdatering, mycket för att jag har jobbat på pysselbloggen och haft mycket bollar i luften. Ikväll blir det god middag och tårta efteråt eftersom att min fina fästman fyller 32 år! För att inte glömma att Hugo också blir 7 månader idag OCH jag går in i vecka 21. Mycket händelser denna fredagen, det gillar vi!

Imorgon inhandlas (om inget stort hinder uppstår) också symaskinen jag så länge längtat efter! Ska flörta med sambon om vi kan göra inom en affär och fixa lite tyger som start. Jag ska beställa mycket mer men jag måste ju börja någonstans, och det nu! Sen behövs tråd och annat för att börja, så det blir morgondagens to do.


Jag är nu klar med pysselbloggen och är super nöjd! Jag kommer självklart skriva här också, även fast pysselbloggen får inslag av lite annat kul också, men härinne kommer jag fortsätta uppdatera om Graviditeten.


Välkomna in!

http://mamasangel.blogg.se/


 

Följ mig på Instagram

Instagram

Presentation


Isabella, 22 år och mamma till prinsen William född Juni-14. Lyckligt sambo och förlovad med mannen i mitt liv Markus, som jag träffade för fem år sen. Tillsammans har vi också hunden Hugo och bor i en marklägenhet på 104 kvm. Välkomna till oss!

♥ Vår Bebis ♥

Rutin Ultraljudet 2014-01-13

 

Mitt Arkiv

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

RSS

Blimamma


Ovido - Quiz & Flashcards