Direktlänk till inlägg 28 januari 2014

En portion gift, tack.

Av Isabella - 28 januari 2014 20:00

Jag har tänkt på det här med maten. Min sambo är väldigt noga med att vi ska äta svenskt kött och inte utländskt, inget illa mot dom men det är bara så och jag håller med. När vi varit hos mamma nu så ville hon ha kött från Irland/Danmark, men det blev inte så eftersom att det inte fanns kvar. Sambon var ändå väldigt emot detta och ville verkligen inte äta köttet och framförallt inte ge mig det. Som är gravid. Tack gode gud för att jag har en sådan kille och att det inte fanns mer av köttet! Det visade sig att det dragits tillbaka för att det innehöll salmonella. Tänk om jag ätit det! Fy vad vidrigt. (Det här är inget illa mot mamma min).
Jag äter inte oekologiska bananer eller vindruvor och nu vill jag köra all in med ekologisk mat. Jag vill inte varken som gravid eller senare stoppa i mig eller min familj en massa gifter. Det är konstigt egentligen hur man hellre vill ha billig mat än mat utan gifter. Jag har full respekt för att alla inte har en bra ekonomi men bara genom att tänka en gång extra och kanske välja svenskt kött eller vindruvor/bananer som är ekologiska så har man kommit långt. Att vara medveten om vad man äter. Det är inte konstigt att vi människor blir så sjuka idag! Vi får i oss gifter genom det självklara i livet... Mat! Vi tar kol på oss själva, VI förpestar vår mat för "bättre" hållbarhet och gud vet allt. Det går före bättre hälsa. Är vi människor inte ganska dumma? Snacka om att skjuta sig själv i foten.
Jag vill hemskt gärna leva ett bra och hälsosamt liv. Jag vill ge mitt barn en fräsch och fin start i livet med fräsch och hälsosam mat och mycket annat. Jag tänker betala dom där extra kronorna för att få bra mat. "Det är inte ekologiskt som är dyrt, det är det andra som är för billigt".

Det är sagt att här i Sverige är där inga regler på att färga håret under graviditeten inte är bra. I Danmark är det dock sagt. Varför ligger Sverige så långt efter? Vet ni hur lång tid det tog innan folsyra blev en rekommendation för den gravida kvinnan? Varför tror folk det är okej att färga håret? Givetvis för att det är dessutom lättare att intala sig det så man kan göra det med gott samvete... I själva verket tycker jag att allmänt folkvett är att man inte ska behöva ha en massa bevis och studier för att förstå det. Ni har väl luktat på hårfärg? Har ni fått det i ögonen? Varför tror ni att man behöver handskar? Varför lukten är stark? Varför man kan få allergisk reaktion? Varför håret blir slitet och man kan tappa det om man färgar för mycket? Givetvis för att det är ett rent gift för håret bara för att se bra ut! Jag färgade alltid håret innan men aldrig, trots hemska utväxter och kopparfärg i håret efter min röda period, att jag färgar det som gravid. När jag har fött kommer jag att välja en naturlig hårfärgning för att återställa min hårfärg men jag kommer aldrig mer att förgifta mitt hår sådär med starka medel.

I Danmark ska man heller inte dricka kaffe som gravid. Det är på grund av koffeinet. Men här i Sverige är det inga problem.... Jag blev rekommenderad 2-3 koppar om dagen av min Bm, vilket är helt absurt! Nej jag tänker inte ens dricka en halv kopp. Jag har som regel, en enkel regel, att inte stoppa i mig saker som jag aldrig skulle ge min bebis! Ger du ditt barn energidryck och kaffe? Alkohol? Färgar du barnets hår? Och så vidare... Nej (förhoppningsvis!) och då tycker jag att det säger sig själv att man inte gör det som gravid heller. Men folk säger "men jag rökte i graviditeten, färgade håret, drack kaffe och barnet mår bra"... Det handlar om en statistik. Några ungar klarar sig men där finns den delen som påverkas. Bara för att du inte hade problem betyder det inte att jag inte får det. Bara för att du ramlade på magen och bebis klarade sig betyder det inte att jag går samma öde tillmötes. Förstår ni vad jag menar? Allt är individuellt och det mesta handlar om tur.

Jag kommer aldrig mer förgifta min kropp. Alla får göra vad dom vill men det här är värt att tänka på.

Ni behöver inte hålla med. Detta är mina tankar. Jag kommer aldrig att ändra mina åsikter heller, och det är helt okej att tycka annorlunda. Vi måste låta varandra göra det. Så jag hoppas jag inte trampat någon på tårna! I min värld tar man sånt här på allvar men kanske inte i din värld och jag kommer inte att döma det. Jag väljer dock annorlunda.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 19 mars 2015 23:01

När William låg i magen var jag väldigt pysslig, men det var bara några dregglisar och sånt som blev gjort. När han sedan var född började jag först med att tillverka napphållare av träpärlor. Giftfria, salivbeständiga av hög kvalite självklart! Snör...

Av Isabella - 19 mars 2015 22:44

Efter att ha kommit hem från sjukhuset imorse och efter några timmars sömn för både mig och busungen (pappan skulle iväg dessvärre så han fick inte ta igen förlorad sömn just då) så traskade vi iväg till stan. Där träffade vi min vännina och hennes d...

Av Isabella - 19 mars 2015 21:40


Minst sagt en händelserik dag! Allt var lugnt igår, jag sydde på beställningar inpå natten och sedan gick jag och la mig. Vaknade kl 04.00 efter ca en timmes sömn, och mådde inte bra. Hela vänsterarmen stack (låg på höger) och var tung. Blir rädd oc...

Av Isabella - 18 mars 2015 23:06

Wow vad längesen jag skrev här! Jag har ärligt talat endast använt instagram. Så vill ni hänga med från början så får ni gärna kika på: bellaochwilliam på instagram. William är 9 månader. Han föddes den 22 Juni-14 på BF+10. Både jag och läkarna t...

Av Isabella - 1 mars 2014 22:04


Som rubriken lyder så väntar vi en son och inte dotter! :) Lyckan är total att äntligen få veta med säkerhet VEM den lille är därinne. Tillväxt gjordes och han väger 815g och är ca 35 cm. Jag är i vecka 26 så det är jätte bra! Allt blev ännu en gång...

Följ mig på Instagram

Instagram

Presentation


Isabella, 22 år och mamma till prinsen William född Juni-14. Lyckligt sambo och förlovad med mannen i mitt liv Markus, som jag träffade för fem år sen. Tillsammans har vi också hunden Hugo och bor i en marklägenhet på 104 kvm. Välkomna till oss!

♥ Vår Bebis ♥

Rutin Ultraljudet 2014-01-13

 

Mitt Arkiv

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

RSS

Blimamma


Ovido - Quiz & Flashcards