Direktlänk till inlägg 23 januari 2014

Amning är en konst!

Av Isabella - 23 januari 2014 00:50

Jag har läst en del i min amnings bok men långt ifrån allt då den är väldigt lång. Fick slita mig ifrån det precis för att inte vara uppe hela natten, hehe. Jag är så imponerad! Amning ÄR en konst. Jag ser redan helt annorlunda på mina bröst och nu vill jag inget hellre än att få börja.
Bebisens kropps kontakt med mamman (och pappan) är också en viktig del för amningen, och visste ni att barnet själv berättar när det är dags att amma? Genom kroppsspråk så som att klappa handen mot bröstet och göra lockljud osv. Jag förstår hur viktigt det är med kontakten sådär i början och att kolla på alla barnets tecken och utnyttja det varje gång.
En annan sak som blivit uppmärksammad här och som jag haft en åsikt om innan är hur många idag, även vårdpersonal, säger att man ska amma på tid. Var tredje timme/fjärde timme och "absolut inte" mer! I själva verket är det så att ju mer du ammar ju mer gynnar det amningen och barnet.
Min åsikt har varit den att jag kommer köra bokstavligen fri amning från start. Jag ska verkligen se om vår bebis ger oss dom där tecken efter förlossningen och låta den ammas då. Är mamma med på förlossningen enligt planerna vill jag att HON iakttar hur jag gör och om barnet gör rätt och inte personalen. Jag vill inte bli stressad och må dåligt, det ska vara en lugn stund där allt sker när det sker. Vara lyhörd till barnets signaler.

Jag kommer heller aldrig att amma efter klockan. Jag kommer att amma vid varje tillfälle som ges, kanske kortare stunder men flera gånger i timmen. Första tiden hemma kommer vi ändå vara "isolerade" och sväva på rosa bebis moln och lära känna vårt barn. Vi kommer att ha all tid i världen för att sitta utan tröja dagarna i ända och (jag) amma stup i kvarten, haha.
Det bästa med den här boken är att den faktiskt tar upp problemen och lösningar på dom. Jag har redan lärt mig lite knep jag ska komma ihåg. Jag fick veta att jag faktiskt kan säga nej till ersättning om där inte finns medicinska orsaker, och istället först försöka förebygga att man måste ta till andra medel men annars koppmata. Sjukvården kan ta väldigt lätt på det där att ge ersättning på BB för att "mammans mjölk inte fungerar", oftast på mycket lösa grunder. Jag kommer dock fortsätta läsa denna boken och sen bara ta allt som det kommer, och jag säger tvärt nej till ersättning om det inte behövs.

Jag tror att bara genom att läsa denna bok redan nu så har jag skapat en större möjlighet för att få min önskan uppfylld.
Boken är till för blivande föräldrar och även föräldrar så jag tycker att varje gravid kvinna som verkligen vill amma bör läsa den.

 
 
Ingen bild

Sandra

23 januari 2014 11:58

Du har så fina och intressanta tankar! :)

 
Ingen bild

Maria

23 januari 2014 11:59

Hoppas du får din önskan uppfylld :)

 
Ingen bild

Linda

25 januari 2014 00:26

Jag har jobbar på BB i ca 1,5 år och här säger vi alltid att det inte ska gå mer än 3-4 timmar mellan amningstillfällerna. Och att bebis får bestämma hur ofta den vill äta :) Alla barn är ju olika så. Det var väl mer förr mammorna inte "fick/skulle" amma oftare än var 3-4 timme, typ på stenåldern när de hade "barnsal" på BB ;P Och här på BB ger vi bara ersättning till bebisarna om det absolut är nödvändigt, ibland behövs det av olika skäl. Det är väl olika i alla städer och på alla sjukhus.

Min lilla skrutta (snart 4 mån) har fått bestämma över måltiderna från start :) kom ihåg: stressa inte upp dig om det inte "fungerar" så bra i början, för både du och bebis är nybörjare på det här med amning. Jag är övertygad att det kommer gå bra med din inställning :) kram

Isabella

25 januari 2014 00:58

Okej :) Ja men det verkar sitta i lite ännu för jag har hört på massor av ställen "man ammar var tredje/fjärde timme när dom e nyfödda!".. jag kommer dock köra fri amning både för barnets skull o för att gynna mjölk produktionen.
Nä då, jag är helt beredd på att det kan bli struligt... det är ju trots allt något heeelt nytt, men jag tar det :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 19 mars 2015 23:01

När William låg i magen var jag väldigt pysslig, men det var bara några dregglisar och sånt som blev gjort. När han sedan var född började jag först med att tillverka napphållare av träpärlor. Giftfria, salivbeständiga av hög kvalite självklart! Snör...

Av Isabella - 19 mars 2015 22:44

Efter att ha kommit hem från sjukhuset imorse och efter några timmars sömn för både mig och busungen (pappan skulle iväg dessvärre så han fick inte ta igen förlorad sömn just då) så traskade vi iväg till stan. Där träffade vi min vännina och hennes d...

Av Isabella - 19 mars 2015 21:40


Minst sagt en händelserik dag! Allt var lugnt igår, jag sydde på beställningar inpå natten och sedan gick jag och la mig. Vaknade kl 04.00 efter ca en timmes sömn, och mådde inte bra. Hela vänsterarmen stack (låg på höger) och var tung. Blir rädd oc...

Av Isabella - 18 mars 2015 23:06

Wow vad längesen jag skrev här! Jag har ärligt talat endast använt instagram. Så vill ni hänga med från början så får ni gärna kika på: bellaochwilliam på instagram. William är 9 månader. Han föddes den 22 Juni-14 på BF+10. Både jag och läkarna t...

Av Isabella - 1 mars 2014 22:04


Som rubriken lyder så väntar vi en son och inte dotter! :) Lyckan är total att äntligen få veta med säkerhet VEM den lille är därinne. Tillväxt gjordes och han väger 815g och är ca 35 cm. Jag är i vecka 26 så det är jätte bra! Allt blev ännu en gång...

Följ mig på Instagram

Instagram

Presentation


Isabella, 22 år och mamma till prinsen William född Juni-14. Lyckligt sambo och förlovad med mannen i mitt liv Markus, som jag träffade för fem år sen. Tillsammans har vi också hunden Hugo och bor i en marklägenhet på 104 kvm. Välkomna till oss!

♥ Vår Bebis ♥

Rutin Ultraljudet 2014-01-13

 

Mitt Arkiv

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

RSS

Blimamma


Ovido - Quiz & Flashcards