Direktlänk till inlägg 14 januari 2014

Epidural, why not?

Av Isabella - 14 januari 2014 15:48

Redan i vecka 12 när jag var på inskrivning frågade min barnmorska om jag någonsin funderat på förlossningen och bedövning. Givetvis var det ingenting hon förväntade sig att jag hade klart för mig, utan det var mer en öppning för att prata om det. Jag gjorde klart för henne redan då att jag ville ha bedövning, och det fanns inget annat alternativ för mig.
Någonting som jag verkligen har lärt mig genom åren, när jag lyssnat på kompisar som fått barn eller andra föräldrar/blivande föräldrar, är att dom alltid tävlar. "Jaså du hade Epidural! Det behövde inte jag!".... "Jag ska kämpa in i det sista och se om jag klarar mig utan bedövning!".... "Haha, hon hade bedövning men det behövde då inte jag".
Vad är grejen med kvinnor och bedövning? Att alltid tävla om hur stark man är och så vidare? Oavsett om vi får hjälp eller ej så är varje kvinna stark, för vi alla föder barn. Att överhuvudtaget få ut sin skatt är en styrka, oavsett hur det har gått till. Ursäkta men jag andas hellre ut med Epidural och hinner få lite paus i lidandet än att trötta ut mig totalt för att göra några moral tanter glada, och sen orkar jag knappt se min bebis när den föds. Jag vet att hur jag än väljer kommer det att vara en påfrestning för kroppen och man kommer att vara trött oavsett, men jag menar den onödiga tröttheten för att man tvunget skulle hoppa över bedövningen.
Sen säger jag heller inte att Alla kvinnor tävlar eller att alla bör ta bedövning för det finns ju faktiskt dom med hög smärt tröskel men jag är inte en av dom och det står jag för.
Jag tänker inte bidra till någon tävling mellan kvinnorna om man är med eller utan Epidural. Jag tänker ta det! Nästa gång vi ska träffa barnmorskan (den 28e) så ska vi bland annat prata om detta igen, hon kommer då att fixa så jag får träffa en narkos läkare någon gång under graviditeten för att denne ska förklara hur det går till med Epidural och vad det är bra för. Jag har lite koll men det är aldrig fel att få ännu bättre koll. :) Sen kommer det att stå i min journal att jag ska ha bedövning så det slipper uppstå missförstånd på förlossningen och så vet dom direkt vad dom ska göra dessutom. Jag börjar bli lite rädd också, särskilt efter gårdagens ultraljud och sen är jag ju en riktig tänkare. Jag tänker ju så detaljerat på att denne bebis ska uuuut ifrån mig, haha! Att hur jag än gör nu är jag fast, jag måste föda någon gång och det finns ingen återvändo liksom. ;) Inte för att jag hade velat ha det annorlunda, men om man tänker för mycket på det så blir det läskigt faktiskt. Jag kan inte rå för mitt över tänkande heller. Dock är jag trygg i vetskapen att det finns ett mellan läge mellan kejsarsnitt och förlossning utan någonting. För jag vill inte uppleva något utav det, bara mellan läget. Vet tyvärr dock att risken fortfarande finns att jag skulle behöva snittas men chansen är också stor att jag inte behöver det, så just nu fokuserar jag bara på Epidural.

 
 
Catrin- Två bli tre

Catrin- Två bli tre

14 januari 2014 19:43

Det finns ju en del nackdelar med EDA också. Själv tänker jag att jag i första hand vill använda mig av lustgas osv, är absolut inte negativ till ryggbedövningen men tänker inte ta den i första hand. Hur det kommer att kännas när man väl e där tycker jag ska styra vilken bedövning man använder. BEHÖVER jag inte ryggbedövning kommer jag inte använda det, men jag räknar med de ;)

http://tvablitre.blogg.se

Isabella

14 januari 2014 19:59

Ja fast det finns nackdelar med lustgas också. Tror ingenting är perfekt :) Visst känner jag att jag kan hantera det så behöver jag inte kasta mig över EDA omedelbart :P

 
Ingen bild

Fredrika

15 januari 2014 17:45

Haha ja, folk gillar ju att haka upp sig på saker. Det spelar egentligen ingen roll vad det handlar om. Jag är inte alls insatt i denna frågan själv, men känner igen folks diskussioner. Och jag säger bara såhär.. du ska inte behöva förklara dig. Gör det som känns bäst för dig. Lyssna på läkaren och fråga frågor: Skapa dig en egen uppfattning. Bry dig inte om vad andra tycker och tänker om ditt val!

Isabella

15 januari 2014 18:00

Tack för ditt svar :) Det ska bli tamig intressant den dagen folk frågar om min förlossning, haha.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 19 mars 2015 23:01

När William låg i magen var jag väldigt pysslig, men det var bara några dregglisar och sånt som blev gjort. När han sedan var född började jag först med att tillverka napphållare av träpärlor. Giftfria, salivbeständiga av hög kvalite självklart! Snör...

Av Isabella - 19 mars 2015 22:44

Efter att ha kommit hem från sjukhuset imorse och efter några timmars sömn för både mig och busungen (pappan skulle iväg dessvärre så han fick inte ta igen förlorad sömn just då) så traskade vi iväg till stan. Där träffade vi min vännina och hennes d...

Av Isabella - 19 mars 2015 21:40


Minst sagt en händelserik dag! Allt var lugnt igår, jag sydde på beställningar inpå natten och sedan gick jag och la mig. Vaknade kl 04.00 efter ca en timmes sömn, och mådde inte bra. Hela vänsterarmen stack (låg på höger) och var tung. Blir rädd oc...

Av Isabella - 18 mars 2015 23:06

Wow vad längesen jag skrev här! Jag har ärligt talat endast använt instagram. Så vill ni hänga med från början så får ni gärna kika på: bellaochwilliam på instagram. William är 9 månader. Han föddes den 22 Juni-14 på BF+10. Både jag och läkarna t...

Av Isabella - 1 mars 2014 22:04


Som rubriken lyder så väntar vi en son och inte dotter! :) Lyckan är total att äntligen få veta med säkerhet VEM den lille är därinne. Tillväxt gjordes och han väger 815g och är ca 35 cm. Jag är i vecka 26 så det är jätte bra! Allt blev ännu en gång...

Följ mig på Instagram

Instagram

Presentation


Isabella, 22 år och mamma till prinsen William född Juni-14. Lyckligt sambo och förlovad med mannen i mitt liv Markus, som jag träffade för fem år sen. Tillsammans har vi också hunden Hugo och bor i en marklägenhet på 104 kvm. Välkomna till oss!

♥ Vår Bebis ♥

Rutin Ultraljudet 2014-01-13

 

Mitt Arkiv

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

RSS

Blimamma


Ovido - Quiz & Flashcards