Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

Dagens Rutin Ultraljud

Av Isabella - 13 januari 2014 22:21

Nu är jag verkligen helt slut och det blir jag jämt efter ultraljud! Spänning som sedan släpper liksom.
Rutin ultraljudet gick jättebra utifrån det man såg. Jag är i mitten av vecka 19! Byter vecka på fredagar och nytt BF datum är 12 juni! :)
Men bebis låg så konstigt och var så rörlig så jag får till och med göra ett nytt ultraljud i nästa vecka för att kunna se mer av vissa kropps delar och därav också könet, som ni säkert förstår att vi ännu inte vet något om. Inte mer än att skallformen med mera ser ut som en pojke och min magkänsla håller med.

Jag är kanske kräsen efter att ha varit på privata ultraljud hela tiden annars! Men jag är sjukt besviken på kvalitén. Det är ändå Helsingborgs sjukhus som gör undersökningarna, deras utrustning borde vara bättre! Men jag deppar inte.. Vi har andra mycket fina bilder på bebisen samt att om minst 5-6 veckor ska vi faktiskt göra 4D ultraljud privat i Malmö!
Det kostar 1500 kr men vi betalar gärna det för att slippa Helsingborgs skit. Dom kanske skulle lagt pengarna på bättre utrustning för säkerhetens skull.

Men vi såg i alla fall den söta snus läppen som gör att jag tycker den är lik sin pappa, hihi.

Mamma och pappa älskar dig redan så himla mycket och längtar tills vi får träffa dig!

Bebis, vecka 19 - ett mysterium om det är en pojke eller flicka.

 
 
Ingen bild

UL

14 januari 2014 08:03

Dåliga bilder kan ju bero på att h*n rörde sig hela tiden! Och ultraljud är ju faktiskt ett sjukhus besök.. Inte en fotografering för att få bilder med hem på sitt kommande barn utan faktiskt en undersökning för att se att allt är ok med bebis och att allt ser ut som de ska!

Isabella

14 januari 2014 10:39

Och hur ska det gå med dålig kvalité? ;)

 
Lisa - mamma till Knut, Agnes & lillebror William

Lisa - mamma till Knut, Agnes & lillebror William

14 januari 2014 09:16

Fin bild fick ni iaf! :) och lite lyx att få ett till rul, det är inte alla som får ;) kan det vara att den ultraljudsmaskin dom har är för gammal och dom behöver köpa in en ny kanske?

http://mammatillknut.bloggplatsen.se

Isabella

14 januari 2014 10:38

Haha ja det är sant. Ja jag tror tyvärr det :/

 
Catrin- Två bli tre

Catrin- Två bli tre

14 januari 2014 19:41

Va skönt att de de kunde se såg bra ut :D Härligt att få se den lille igen. Hoppas de kan se med säkerhet vad de e nästa gång!

Vi åkte till Malmö för 3D/4D i vecka 28 (om jag inte minns fel vecka nu). Egentligen mest för jag va nojig eftersom man inte får fler UL än RUL om de inte hittar något avvikande och kan se allt. Tyvärr hade han både ben och navelstäng i ansiktet så den tekniken fungerade inte alls :( Bara så du vet att de finns en risk att man inte kan få fina 3D/4D-bilder om bebisen inte ligger rätt. Vi fick iaf "vanliga" UL-bilder på honom! Bilderna från RUL i Hbg e mkt sämre kvalitté än både de från Villa Femme vi tog i vecka 12 o de från Malmö.

Det viktigaste e ju dock att bebisen mår bra!

http://tvablitre.blogg.se

Isabella

14 januari 2014 20:00

Ja det stod också på deras hemsida att det kan förekomma. Synd! Men försöka duger hehe :P

 
Ingen bild

Annie Johansson

17 januari 2014 23:53

Man bedömer inte fostrets standard och tillväxt utefter papperskopiorna, kvalitén på monitorn är helt annorlunda och vi bedömer flöde, kammare, ev vsd, mått, tillväxt osv utefter givna riktlinjer och skalor som du inte ser på din papperskopia. Papperskopian är ett kvitto på att du varit hos oss, och självklart ett fint minne. Men kvalitén kan variera från patient till patient beroende på olika faktorer så som mängden fostervattem, bukfett hos kvinnan osv. Jag tycker din bild var väldigt bra!

Isabella

18 januari 2014 00:04

Eftersom det va mig ultraljudet utfördes på vet jag vad jag såg på skärmen. Inte mycket. Och känns rätt otroligt att se så detaljerat i den kvaliten.
jag är överviktig från början men fått helt perfekta bilder på privat klinik. Med annan utrustning.

Bilden va bra men inte resultatet. Får göra om det på torsdag för att kunna fastställa allting.

 
Ingen bild

Annie

18 januari 2014 08:42

Jag förstår din frustration, men vi missar sällan viktiga avvikelser på RUL. Din kunskap om fosterdiagnostik och kunskapen hur man tyder en bild vid en UL-screening kan knappast mäta sig med våran, därför har jag stora funderingar kring hur du kan skriva som du gör. Med all respekt för dina åsikter och för att du är gravid, men vill du ha mera information av ett RUL än att vi skall kunna screena efter allvarliga anatomiska avvikelser, så får du (precis som du själv skriver) välja en privat klinik och betala för tjänsten även om jag inte rekomenderar 3D/4D pga av den alstrade värmen från den apparaturen (som f.ö kostar över en halv miljon kr)
Man skall vara försiktig med UL. Våra myndigheter har tagit beslutet att man erbjuder ett UL under en graviditet, för att strålningen, värmen och exponeringen av fostret kan vara skadligt. Jag har jobbat som ultraljudsbarnmorska i femton år, och märker en markant attitydsskillnad bland gravida (unga) kvinnor. Många kommer till oss och vill ha "en bra bild", men vi utför enbart RUL i medicinskt syfte och självklart finns det faktorer som försvårar en undersökning, så som djup livmoder, navelsträng, övervikt, mängden fostrvatten, snabba fosterrörelser osv.
Jag tycker för övrigt att du har väldigt sunda tankar kring din graviditet, men i detta fallet är vi oense ;-)

Isabella

18 januari 2014 09:39

Nej det kan inte mätas med min för jag är inte utbildad, helt riktigt. Jag är inte ute efter bilder att "visa upp" som jag redan skrivit innan men jag kan säga att jag är inte tyst om mitt barn föds med något fel som hade kunnat ses på RUL. Mer information? Jag vill bara kunna känna mig trygg med den informationen jag får o det tycker jag inte att jag kan om bilden är dålig. Grejen är den att jag är inte den enda speciellt där jag bor som fått återbesök och kassa resultat. Jag hade aldrig hört talas om återbesök vid RUL för den sakens skull o blev väldigt förvånad.

Att jag är ung blivande mamma eller ej avgör inte hur mycket jag bryr mig om att mitt barn är friskt. Jag har aldrig ens sagt att jag uttrycker mig såhär för att få bra bilder, däremot jämför jag kvalitén på bilderna (och därmed också själva undersökningen givetvis) jag har och kan för allt i världen inte förstå varför skillnaden är så stor.

I övrigt har jag bland annat på skane.se läst följande: "Med den ultraljudsapparatur vi använder,har några skadliga effekter på mor eller barn inte kunnat påvisas. Upprepade undersökningar under samma graviditet visar inte heller någon riskökning."

Jag har även läst gamla artiklar på nätet nu där forskarna varnar för ultraljud men i samma mening är det "svårt att bevisa" och "risken är mininal men" och så avråder dom att göra ultraljud för nöjes skull. Men informationen är väldigt klen samtidigt. Dom varnar gravida för privata ultraljud men har samtidigt inga tydliga bevis på det.

Givetvis avråder ni som jobbar med RUL m.m på kommunala sjukhus att göra extra på privat klinik och börjar informera om riskerna direkt, jag må vara ung men jag vet faktiskt att det råder konkurrens er emellan. Men samtidigt är ni snabba med tillväxt ultraljud och att ge oss något extra.
På min BM mottagning fick jag ett erbjudande om extra ultraljud i vecka 11 men jag avbokade den dock eftersom att jag skulle på ultraljud bara nån vecka därefter. Privat.
Klart jag hade den risken alla pratade om i bakhuvudet.
Jag fick också höra snabbt i vecka 12 att jag måste göra tillväxt ultraljud för att jag som överviktig riskerar få ett litet barn? När jag ändå har din uppmärksamhet. Hur ställer du dig till den åsikten i övrigt? För inte någonstans finner jag information att ett bmi på 42 som jag har ska ge ett litet barn, tvärtom stort om man inte är försiktig med kosten (vilket jag är). Så innan det ens fanns misstanke om det... till exempel på RUL eller min storlek på magen osv så var det snabbt snack om alla dessa extra ultraljud.
Men samtidigt är det dåligt att göra för många? Jaha....

i övrig tror jag min BM kommer ramla av stolen när hon tar SF måttet för jag ser sprickfärdig ut. På min mage skulle man snarare kunna ana tvillingar. Men fyra ultraljud (två privata vecka 9 och 13, ett på sjukhuset/akuten vecka 15 och så RUL) har dock visat ett barn. :P

Jag kommer faktiskt att kanske göra ett tillväxt ultraljud... eller inget alls... då det i övrigt ändå känns märkligt att barnen kommer ut och är ordentliga bjässar när läkarna upprör föräldrar på tillväxt för att barnen är för små. Min mamma fick bland annat uppleva det, många vänninor och så andra jag känner/läst om. Så jag vet inte... På något sätt är jag mycket tryggare inom privat kliniken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella - 19 mars 2015 23:01

När William låg i magen var jag väldigt pysslig, men det var bara några dregglisar och sånt som blev gjort. När han sedan var född började jag först med att tillverka napphållare av träpärlor. Giftfria, salivbeständiga av hög kvalite självklart! Snör...

Av Isabella - 19 mars 2015 22:44

Efter att ha kommit hem från sjukhuset imorse och efter några timmars sömn för både mig och busungen (pappan skulle iväg dessvärre så han fick inte ta igen förlorad sömn just då) så traskade vi iväg till stan. Där träffade vi min vännina och hennes d...

Av Isabella - 19 mars 2015 21:40


Minst sagt en händelserik dag! Allt var lugnt igår, jag sydde på beställningar inpå natten och sedan gick jag och la mig. Vaknade kl 04.00 efter ca en timmes sömn, och mådde inte bra. Hela vänsterarmen stack (låg på höger) och var tung. Blir rädd oc...

Av Isabella - 18 mars 2015 23:06

Wow vad längesen jag skrev här! Jag har ärligt talat endast använt instagram. Så vill ni hänga med från början så får ni gärna kika på: bellaochwilliam på instagram. William är 9 månader. Han föddes den 22 Juni-14 på BF+10. Både jag och läkarna t...

Av Isabella - 1 mars 2014 22:04


Som rubriken lyder så väntar vi en son och inte dotter! :) Lyckan är total att äntligen få veta med säkerhet VEM den lille är därinne. Tillväxt gjordes och han väger 815g och är ca 35 cm. Jag är i vecka 26 så det är jätte bra! Allt blev ännu en gång...

Följ mig på Instagram

Instagram

Presentation


Isabella, 22 år och mamma till prinsen William född Juni-14. Lyckligt sambo och förlovad med mannen i mitt liv Markus, som jag träffade för fem år sen. Tillsammans har vi också hunden Hugo och bor i en marklägenhet på 104 kvm. Välkomna till oss!

♥ Vår Bebis ♥

Rutin Ultraljudet 2014-01-13

 

Mitt Arkiv

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

RSS

Blimamma


Ovido - Quiz & Flashcards